Szybka Kolej Miejska w Warszawie

W trosce o osoby mające trudności w obsłudze strony przygotowaliśmy kilka ułatwień.
W każdej chwili możesz wywołać okno z opcjami za pomocą skrótów.

  • Internet Explorer, Chrome oraz Safari - kombinacja klawiszy Alt + litera c.
  • Firefox - kombinacja klawiszy Alt + Shift + litera c

Możesz również powiększać lub pominiejszać stronę, jeśli czcionka jest dla ciebie zbyt mała.

  • Aby powiększyć widok strony oraz litery skorzystaj z kombinacji klawiszy Ctrl oraz znaku + .
  • Aby zmniejszyć widok strony skorzystaj z kombinacji klawiszy Ctrl oraz znaku - .
  • Aby przywrócić stronę do oryginalnych rozmiarów skorzystaj z kombinacji klawiszy Ctrl oraz cyfry 0.

Możesz również zmienić kontrast strony. Skorzystaj z przycisków poniżej.



Możesz przełączyć się na tekstową wersję strony.

Jesteś tutaj > Strona główna > A. Wasiutyński > O rocznicy

« powrót

A. Wasiutyński  /   6 marca 2015
Autor  /  administrator

O rocznicy

Uczelnie, stowarzyszenia inżynierów i techników, miłośnicy kolei nie zapominają o kolejnych rocznicach nie tylko drogi żelaznej, ale i jej twórcach.

O rocznicy

Poniżej skany zaproszeń i program obchodów z okazji 150.lecia urodzin Aleksandra Wasiutyńskiego; jubileuszowa sesja miała miejsce w 2009 r. na Politechnice Śląskiej w Katowicach.

150 lecie strona 1

150 lecie strona 2

W czasie sesji jubileuszowej zorganizowanej z okazji 150. rocznicy urodzin prof. Aleksandra Wasiutyńskiego o jego życiu i działalności mówił prof. Bolesław Orłowski. Kończąc swoje wystąpienie zaproponował, by wystąpić do PKP Intercity z propozycją nazwania jednego z pociągów imieniem tego, który w tak fantastyczny sposób wpłynął na rozwój Warszawskiego Węzła Kolejowego, który na przełomie wieków XIX i XX był jednym z najwybitniejszych europejskich teoretyków i praktyków budowy nawierzchni kolejowej, który w skali światowej był pionierem badania pracy toru podczas jazdy pociągów, który uczył szacunku do języka polskiego.


Zabierający głos w dyskusji uczestnik sesji zauważył, że piękna inicjatywa została zgłoszona dwa dni po wprowadzeniu nowego rozkładu jazdy pociągów, wraz z którym nastąpiło odnowienie marki Tanie Linie Kolejowe, polegające m.in. na wycofaniu nazw pociągów. „Czartoryski”, „Gałczyński”, „Konopnicka”, „Kopernik”, Rejtan”, „Sienkiewicz”, „Witkacy”, „Zamenhoff”, „Żeromski” kursują od nowego rozkładu jako pociągi TLK z numerem, a „Stanisław Wysocki” został wycofany z oferty PKP Intercity. W roku 165. rocznicy uruchomienia pierwszego odcinka kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, którą inżynier Wysocki zaprojektował i zbudował ten swoisty gest narodowego przewoźnika w stosunku do twórcy królowej polskich dróg żelaznych musi co najmniej zastanawiać i skłaniać do refleksji.


Sesja odbyła się na Wydziale Transportu Politechniki Śląskiej w Katowicach 15 grudnia 2009 r. Wystąpieniom profesorów Henryka Bałucha, Bolesława Orłowskiego i Marka Sitarza oraz dr. Sławomira Gralkowskiego towarzyszyła wystawa okolicznościowa składająca się z kilku części. O życiu i twórczości Aleksandra Wasiutyńskiego traktowała ekspozycja przygotowana przez Aleksandra Drzewieckiego. Postać Antoniego Xiężopolskiego przybliżył Zbigniew Tucholski. Zbiory Biblioteki Ministerstwa Infrastruktury zaprezentowała Barbara Dybicz. Znaczki pocztowe pokazali Marek Sitarz i Tomasz Wojdyła. Czapki kolejowe eksponował Janusz Fortuński, tabliczki znamionowe, inwentarzowe i kotłowe pojazdów szynowych – Zbigniew Tucholski, medale – Bohdan Paszkowski.

Mar.