Szybka Kolej Miejska w Warszawie

W trosce o osoby mające trudności w obsłudze strony przygotowaliśmy kilka ułatwień.
W każdej chwili możesz wywołać okno z opcjami za pomocą skrótów.

  • Internet Explorer, Chrome oraz Safari - kombinacja klawiszy Alt + litera c.
  • Firefox - kombinacja klawiszy Alt + Shift + litera c

Możesz również powiększać lub pominiejszać stronę, jeśli czcionka jest dla ciebie zbyt mała.

  • Aby powiększyć widok strony oraz litery skorzystaj z kombinacji klawiszy Ctrl oraz znaku + .
  • Aby zmniejszyć widok strony skorzystaj z kombinacji klawiszy Ctrl oraz znaku - .
  • Aby przywrócić stronę do oryginalnych rozmiarów skorzystaj z kombinacji klawiszy Ctrl oraz cyfry 0.

Możesz również zmienić kontrast strony. Skorzystaj z przycisków poniżej.



Możesz przełączyć się na tekstową wersję strony.

Jesteś tutaj > Strona główna > 170 lat > Dwie rocznice na szynach stolicy

« powrót

170 lat  /   19 lutego 2015
Autor  /  administrator

Dwie rocznice na szynach stolicy

Rok 2015 łączy dwie ważne dla stolicy "kolejowe" rocznice: 170-lecie istnienia Drogi Żelaznej Warszawsko – Wiedeńskiej oraz 10-lecie istnienia Szybkiej Kolei Miejskiej.

Dwie rocznice na szynach stolicy

O jednym i drugim jubileuszu będziemy Państwa informować.

SKM swoją rocznicę zainaugurowała nową grafiką Warszawskiej Karty Miejskiej, która jest już do dyspozycji warszawiaków. Przedstawia ona pociąg 27WE "Elf" w charakterystycznym kremowo-czerwonym kolorze, na błękitno-granatowym tle panoramy stolicy i jej charakterystycznych obiektów.

Dzisiaj tylko pokrótce przypominamy o Drodze Żelaznej Warszawsko- Wiedeńskiej. Była pierwszą linią kolejową na terenie ówczesnego Królestwa Polskiego, a jednocześnie najdłuższą jednorazowo budowaną linią kolejową w Europie. Jej historia zaczyna się jednak wiele lat wcześniej. Jak napisał P.P. Pawlicki w książce pt.: Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska w 50-letnim okresie swego istnienia od 1845-1895: jej początek, rozwój, administracya, reformy wewnętrzne, personel, opieka nad służbą, oraz zbiór wydanych instrukcyj): "[...] Pierwszym, który powziął myśl wybudowania kolei żelaznej w Królestwie Polskiem, był hr. Henryk Lubieński, wice-prezes Banku Polskiego i zarządzający górnictwem krajowem. Ponieważ południowo-zachodnia część Królestwa obfituje w bogate pokłady węgla, a materiał ten jest podstawą przemysłu, możność, więc eksploatowania kopalni tego minerału na szerszą skalę, przedstawiała się tylko przy łatwej i taniej komunikacyi. W tym celu zaprojektował budowę drogi żelaznej łączącej Warszawę z Dąbrową, t. j. z kopalniami węgla, mając na względzie, że na tej przestrzeni już zaczęły powstawać zakłady przemysłowe w okolicach Łodzi i Rudy Guzowskiej i że Warszawa również potrzebowała tego minerału, nie tylko dla istniejących już wówczas w niej fabryk, lecz zarazem i dla opału, bo z gorączkowym pośpiechem wycinano lasy, ażeby ziemię pod niemi będącą zamienić na orne grunta, dla powiększenia dochodów z majątków ziemskich."

I dalej – cytując książkę – "[…] W dniu 25 XI 1838 r. w kancelarii warszawskiego notariusza Aleksandra Engelke zawiązano Towarzystwo Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej, której dyrektorami zostali: przemysłowiec Piotr Steinkeller i generał Tomasz Łubieński. Autorami projektu budowy kolei zastali dwaj polscy inżynierowie Stanisław Wysocki i Tomasz Urbański […]".

Pierwszy pociąg po trasie przejechał 28 listopada 1844 r., ale trasę do użytku oddano w kolejnym roku. Jak donosiła ówczesna prasa: "[…] 14 czerwca 1845 roku nastąpiła inauguracja ruchu na odcinku z Warszawy do Grodziska, poprzedzona paradą wszystkich 10 ustrojonych kwiatami parowozów. Pierwszy skład liczył 15 wagonów z 200 pasażerami i orkiestrą wojskową. Następny pociąg, z 24 wagonami i ponad 600 gośćmi, dotarł na uroczysty piknik w Grodzisku godzinę później. […]"

Tak oto rozpoczęła się historia warszawskiego węzła kolejowego.


na zdjęciu - rozkład jazdy kolei żelaznej

powiązana galeria

  • Dwie rocznice na szynach stolicy